Wat zijn burgerschapsdoelen?
Burgerschapsdoelen zijn door de overheid vastgestelde richtlijnen om leerlingen te helpen actief, verantwoord en betrokken deel te nemen aan de samenleving. Het gaat daarbij niet alleen om kennis, maar ook om vaardigheden en houdingen die nodig zijn om op een respectvolle en constructieve manier mee te doen in een diverse maatschappij.
De doelen richten zich op drie domeinen:
1. Democratie en rechtsstaat
Inzicht in rechten, plichten en democratische processen
Leren omgaan met meningsverschillen en conflicten.
2. Identiteit en diversiteit
Reflectie op eigen waarden en overtuigingen
Respect voor verschillen in cultuur, religie, sekse en overtuiging.
3. Samenleven en participatie
Verantwoordelijk handelen in sociale en maatschappelijke contexten
Bijdragen aan de gemeenschap en de samenleving.

Burgerschapsdoelen in al ons lesmateriaal
Bij ATMT vinden we het belangrijk dat ons godsdienst- en levensbeschouwingsonderwijs niet alleen kennis over religies, levensbeschouwing en filosofie biedt, maar ook actief bijdraagt aan de brede ontwikkeling van leerlingen als betrokken burgers.
Daarom zijn in alle modules van ons lesmateriaal de burgerschapsdoelen expliciet verwerkt. Dit betekent dat docenten bij elk lesplan duidelijk kunnen zien welke wettelijke doelen worden behandeld, zodat het materiaal volledig aansluit bij de verplichtingen voor burgerschapsvorming in het voortgezet onderwijs.
Waarom zijn deze doelen belangrijk?
Door de burgerschapsdoelen in alle modules te integreren, zorgen we ervoor dat leerlingen:
- Maatschappelijke betrokkenheid laten zien: leren hoe ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.
- Zelfbewustzijn ontwikkelen: nadenken over eigen waarden en keuzes.
- Kritisch leren denken: analyseren van ethische, maatschappelijke en filosofische vraagstukken.
- Respect tonen voor anderen: waardering voor diverse perspectieven en overtuigingen.
Hoe wij de doelen verwerken
Elke module vermeldt duidelijk welke burgerschapsdoelen aan bod komen.
Het materiaal verbindt thema’s als ethiek, zingeving, rituelen, relaties en technologie met de doelstellingen van burgerschap.
Zo hebben docenten altijd een overzicht en verantwoording van de wettelijke kaders voor burgerschapsvorming.
Belangrijk: de vermelding van burgerschapsdoelen geldt voor alle modules. Op deze manier wordt in elk onderdeel van het lesmateriaal duidelijk hoe leerlingen worden ondersteund in hun ontwikkeling tot actieve, verantwoordelijke burgers.